Na twintig jaar werken op de marketingafdeling van een uitgeverij startte Mariska Hoksbergen als freelance allround marketeer. De stap naar ondernemen vanuit haar bedrijf I Love Marketing bracht ook de behoefte met zich mee aan meer praktische kennis. “Ik vond dat ik mezelf pas als allround marketeer kon aanbieden als ik écht overal kennis van had”, vertelt ze. Mariska startte met de cursus Google Analytics en volgde daarna nog zeker 8 trainingen bij Edumia. “De trainingen zijn niet duur en leveren je veel op. Dan blijf ik graag nog even doorleren!”
Twintig jaar lang werkte Mariska in de marketing bij een uitgeverij, de laatste jaren in de rol van marketingmanager. De stap naar freelancen was best spannend, geeft ze toe. “In een baan weet je hoe alles werkt en doe je de dingen zoals je ze altijd al doet. Als freelancer heb je verschillende opdrachten en wil je iedereen met de juiste kennis goed kunnen helpen”, legt ze uit.
Ook al had Mariska al veel ervaring in het marketingvak, ze vond dat ze als allround marketeer aan alle knoppen moest kunnen draaien. “Mensen zeggen vaak tegen me ‘Je moet een keuze maken. Word je SEO-specialist? Ga je je focussen op Google Ads?’. Maar ik wil geen specialist zijn. Ik wil al die mogelijkheden goed kennen en dan per opdrachtgever bepalen wat nodig is.”
Mariska ontdekte Edumia via de goede reviews op Springest. “Ik zocht naar praktische cursussen. Ik heb ook wel ooit langdurige marketingopleidingen gevolgd, maar dan had ik aan het eind niet het idee dat ik veel in de praktijk kon toepassen. Bij Edumia doe je wel echt praktijkkennis op. Ik ben gestart met de Google Analytics specialist training in 2019. Daarna volgde ik de trainingen SEO specialist, Google Ads basis, conversie optimalisatie, e-mailmarketing en onlangs ook Google Analytics 4. Een heel aantal trainingen dus!”
Die lijst met afgeronde trainingen is wat Mariska betreft nog niet volledig. “De trainingen van Edumia zijn niet duur en je leert veel. Dus ik denk steeds ‘Why not?’ als ik een nieuwe interessante training zie. Je wordt er altijd wijzer van en ik kan dankzij de trainingen bepaalde diensten nog beter en met vertrouwen aanbieden.”
Naar eigen zeggen hebben de trainingen Mariska’s marketingblik verbreed. “De trainingen hebben me enorm geholpen bij het bepalen van de strategie voor mijn klanten. Wat vertel je aan wie op welk moment en via welk middel? Mensen zeggen vaak dat ik niet overal veel van kan weten. Maar ik geloof dat dat kan en ga er toch voor, simpelweg door me via praktische trainingen in alle tools en opties te verdiepen.”
Mariska vertelt: “De trainingen hebben me ten eerste geleerd om meer met een helikopterblik naar marketing te kijken, alle opties te overzien en daaruit een keuze te maken. Ten tweede hebben de trainingen me veel praktische kennis gegeven over hoe je dingen aanpakt. Denk aan dingen als SEO, Google Ads en social-media-advertenties. In al die onderwerpen ben ik nu goed thuis.”
Toen Mariska de eerste trainingen volgde, had ze nog geen opdrachten. Maar de vermelding van de behaalde trainingen op haar LinkedIn-profiel leverde haar al snel een opdracht op. “Een opdrachtgever zag dat ik diverse cursussen had gedaan in marketingtools waar zij mee wilden werken. Op die cursussen had diegene me gevonden. We werken nu nog steeds fijn samen!”
Mariska heeft in het algemeen goede resultaten behaald dankzij de cursussen. Ik kan wel zeggen dat ik de cursussen er dubbel en dwars uit heb gehaald qua rendement. Al binnen twee maanden had ik de kosten voor de eerste cursussen terugverdiend.”
Of Mariska de trainingen van Edumia ook aanraadt aan anderen? Ze glimlacht: “Nou, dat heb ik al vaak gedaan. Als je snel wilt weten hoe iets werkt en praktische kennis wilt opdoen, dan zijn de trainingen van Edumia heel fijn. Je kunt wel een lange theoretische opleiding volgen, maar dan kun je naderhand nog niets. De trainingen van Edumia zijn altijd relevant, ook doordat je je eigen case kunt inbrengen. Dat maakt dat ik steeds trainingen blijf volgen. Donderdag staat er weer één op de planning: de training Facebook & Instagram advertising specialist. Ik kijk ernaar uit!”
Bij Edumia verzorgen we al meer dan 10 jaar trainingen op het gebied van online marketing. Denk aan Google Analytics, SEO, Google Ads, social media en adverteren via Facebook en Instagram. Wil jij, net als Mariska, je kennis over specifieke marketingtools en marketingkanalen uitbreiden? Of wil je met een brede marketingblik kunnen kijken? Bekijk ons trainingsaanbod en ontdek welke training bij jou past.
Heb je vragen of wil je met een van onze opleidingsadviseurs sparren over een passende opleiding of training? Neem contact met ons op. Dan denken we graag mee!